Competenţe de bază

Ideea de bază:

Alfabetizarea, fie că este cea clasică, numerică, digitală, funcţională, media sau creativă, face parte din misiunea de bază a bibliotecii şi ar trebui să fie un serviciu de bază al instituţiei. Bibliotecile deţin resursele şi competenţele necesare pentru a iniţia, susţine şi a participa la activităţi şi programe de alfabetizare pentru toate vârstele.

Scop:

Alfabetizare de toate tipurile, susţinerea educaţiei individuale şi autodidacte la toate grupele de vârstă.

Sugestii de activităţi & roluri pentru voluntari:

  • instruire în grup pentru dobândirea de competenţe de bază;
  • organizarea şi promovarea cursurilor derulate de bibliotecă;
  • dezvoltarea de parteneriate cu organizaţii, instituţii şi grupuri cu beneficiari relevanţi pentru cursurile oferite.
  • dezvoltarea de materiale şi metode interactive de predare a cursurilor oferite de bibliotecă;
  • ajutor la lecţii sau mentorat unu-la-unu cu beneficiari;
  • menţinerea relaţiei cu beneficiarii;
  • coordonarea unei echipe de voluntari dedicată acestor programe.

Exemple de programe:

Centrul de învăţare de la Biblioteca Orăşenească din Malmö (Suedia) oferă 30 de computere echipate cu programe care te ajută să printezi, să scanezi, să editezi fotografii, dar şi să îţi formatezi CV-ul. Mai mult decât atât, biblioteca a pilotat un nou concept în care invită organizaţii şi companii din comunitate să lucreze o zi în spaţiul respectiv şi să demonstreze, astfel, munca pe care o desfăşoară, oferind oportunităţi de consiliere vocaţională pentru utilizatorii bibliotecii. Angajaţii companiilor prezente – de exemplu o agenţie de publicitate, un producător de jocuri sau o editură de cărţi electronice – devin cărţi vii şi pot fi “împrumutate” de utilizatori pentru a afla detalii despre profesia lor. Prezentări de companii,, dezbateri sau prelegeri au fost organizate în acelaşi scop al consilierii vocaţionale.
La Suceava, proiectul Ajutor la teme pentru copiii instituţionalizaţi din Centrele de plasament Speranţa şi Colţ Alb, presupune acordarea unor meditaţii săptămânale, asigurate de profesori din unităţile şcolare din municipiul Suceava, profesori pensionari, studenţi şi bibliotecare cu pregătire adecvată, urmărindu-se îmbunătăţirea situaţiei şcolare a acestor copii, reducerea diferenţelor de şanse faţă de colegii lor, ridicarea gradului de încredere în forţele proprii şi stimularea potenţialului intelectual.
Pinellas Public Library Cooperative (SUA). prin centrul de alfabetizare pentru persoane cu deficienţe de auz, oferă numeroase cursuri de limbajul semnelor destinate adulţilor, copiilor, părinţilor cu copii cu deficienţe de auz. Printre rolurile pe care voluntari le pot avea în cadrul acestei biblioteci se numără şi Prietenul Cărţilor, Inspectorul de Cărţi, Asistent administrativ, Sortatorul de Cărţi, Prietenul Rafturilor.
Programul Teen Tech Tutor de la Biblioteca Publică Manheim (SUA) utilizează abilităţile voluntarilor studenţi pentru a oferi instruire IT de bază adulţilor şi seniorilor care întâmpină probleme sau temeri în utilizarea computerelor şi a tehnologiei. Lecţiile sunt centrate pe utilizarea serviciului de e-mail, a motoarelor de căutare, prelucrarea de fotografii, capacitându-i pe beneficiari să deţină competenţe digitale de bază, să comunice cu prietenii şi rudele şi să îşi crească încrederea în sine.
Proiectul LibraryFarm al bibliotecii din Northern Onondaga (SUA) are ca scop alfabetizarea “nutriţională”. Biblioteca deţine şi întreţine o grădină pe care utilizatorii, în special copiii, o pot vizita şi “testa” pentru a învăţa despre diferite legume şi agricultura tradiţională. Voluntarii se pot implica în activităţile de recoltare şi de plivit. Grădina este de asemenea o sursă de venit pentru bibliotecă prin producţia de legume bio.

Leave a Reply

Required fields are marked *.


Top