On-line

Ideea de bază:

Prezenţa online este necesară pentru bibliotecile care doresc să atingă categoriile de public tânăr, adult, dar mai nou şi adulţi mai în vârstă cu abilităţi digitale în dezvoltare. Voluntarii, în special cei tineri, deţin competenţele şi interesul necesar pentru a creşte şi a maximiza prezenţa online a bibliotecilor, pentru a dezvolta imaginea de bibliotecă modernă şi în pas cu timpurile, dar şi pentru a contribui la atragerea de noi utilizatori şi voluntari din mediul online.

Scop:

Promovare online, promovare adaptată nevoilor adolescenţilor şi tinerilor (dar nu numai), dezvoltarea unui program de ambasadori ai bibliotecii.

Sugestii de activităţi & roluri pentru voluntari:

  • gestionarea paginii web,a conturilor de pe reţele de socializare, editarea unui blog al bibliotecii sau a paginilor sau blogurilor diverselor programe sau grupuri din cadrul bibliotecii;
  • dezvoltarea şi implementarea de aplicaţii destinate utilizatorilor cu competenţe digitale avansate;
  • întreţinerea serverelor şi colecţiilor digitale;
  • digitalizarea colecţiilor;
  • derularea de campanii de promovare online a serviciilor bibliotecii;
  • scrierea de recenzii de carte sau recomandări de carte pe pagina bibliotecii;
  • grafică pentru materiale promoţionale, materiale informative, evenimente sau pentru comunicarea online;
  • contribuţie la documentare pe diverse teme şi oferirea de răspunsuri online pentru utilizatori.

Exemple de programe:

Ask Ontario e un serviciu de informare şi documentare în timp real, prin chat, oferit în colaborare de personal şi studenţi voluntari din 35 de biblioteci publice şi 14 biblioteci universitare din provincia Ontario din Canada. Aceştia lucrează în ture pentru a oferi acest serviciu pentru publicul larg şi pentru studenţi. Serviciul oferă îndrumare utilizatorilor în căutarea informaţiilor de pe internet, din colecţia bibliotecii, dar şi din alte baze de date specializate, pe anumite teme.
Aşa numiţii “reporteri sociali” (de la “social media”) de la Biblioteca Weymouth (UK) au fost instruiţi pentru acest rol de către The Reading Agency, cu scopul de a scrie recenzii de carte, editoriale, a lua interviuri artiştilor şi autorilor locali şi de a deveni lideri de opinie şi promotori ai bibliotecii în spaţiul virtual. Tinerii au fost instruiţi în utilizarea eficientă a reţetelor sociale, aplicaţii de promovare online precum Audioboo şi tactici de comunicare.
International Children’s Digital Library (ICDL), găzduită de Universitatea din Maryland (SUA) se bazează pe voluntari pentru a traduce în diverse limbi colecţia de cărţi pentru copii, interfaţa web şi informaţii despre autori. ICDL aspiră să adune la un loc poveşti din toată lumea penttru ca orice copil să poată accesa digital şi să poată aprecia înţelepciunea literaturii pentru copii din orice ţară. De asemenea, ambasadorii ICDL sunt peste 1000 de voluntari de pe tot mapamondul, care contribuie la promovare şi la documentare locală, prin: testarea de software, colectarea de conţinut de carte prin comunicarea cu edituri şi autori locali, încărcarea de planuri de lecţii folosind materialele de pe pagina ICDL, adaptarea textelor în diferite limbi, promovarea resurselor ICDL printre copii, bibliotecari, educatori şi comunitate în general, recomandări şi recenzii de cărţi pe pagina web ICDL.
International Music Scores Library Project (IMSLP) din Canada fiinţează încă din 2006 şi îşi propune să facă publice partituri muzicale clasice şi nu numai din lumea întreagă, cu ajutorul voluntarilor care le scanează şi le încarcă. Până în prezent, 286,000 de partituri sunt disponbile online şi pot fi căutate după compozitor, denumire sau prin similaritate cu alte compoziţii.

Leave a Reply

Required fields are marked *.


Top