Creativitate şi metode de educaţie non-formală pentru coordonatorii de voluntari din biblioteci

Finalul lunii ianuarie 2015 ne-a adus ocazia de a ne reîntâlni cu toți cei implicați activ în proiectul Raftul cu inițiativă, de această dată la Predeal, pentru 3 zile intense de formare a bibliotecarilor pe două tematici de interes pentru ei și utile în implementarea programelor de voluntariat deja demarate.

Tematicile au fost alese cu grijă și în urma unei analize de nevoi de formare la nivelul tuturor celor 16 biblioteci din proiect. Cele mai dorite teme au fost cele legate de Dezvoltarea creativității pentru campanii de voluntariat de succes și cea legată de Metodele de educație non-formală, cu accent pe Teatru forum și Biblioteca Vie, metodele cele mai potrivite pentru tratarea tematicii discriminării în cadrul activităților de combatere a discursului instigator la ură.

Fiecare bibliotecă a avut câte un reprezentant în fiecare din cele 2 grupe de training, astfel încât să poată beneficia de ambele tipuri de informații și experiență. Cu ajutorul formatorilor dinamici și experimentați furnizați de Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca, bibliotecarii au pătruns tainele celor două teme, jucându-se, dezbătând, explorând activități și concepte, experimentând situații concrete și învățând unii de la alții.

În cadrul cursului de Dezvoltare a creativității, am pornit de la analiza conceptului de creativitate, am dezbatut diferite mituri cu privire la creativitate, am aflat ingredientele necesare unui proces creativ, am experiemntat metode diferite de stimulare a creativitatii, am explorat Predealul creativ, am descoperit creativitatea în mișcare și am aflat despre campanii de succes. În ultima parte a cursului, participanții au fost provocați să propună colegilor metode de stimulare a creativității dar și să propună campanii de voluntariat creative, inedite, ieșite din tiparele clasice. Au rezultat  idei deosebite, apreciate de toți colegii, cum ar fi realizarea unei zile comune de activități în cadrul SNV 2015 sau pseudo-atelierul de tatuaje cu mesaje care promoveaza lectura și voluntariatul. În urma exercițiilor propuse, participanții au devenit mult mai conștienți de potențialul creativ al fiecăruia, și-au dezvoltat încrederea în capacitatea lor de a genera idei de success și de a stârni aceeași atitudine și în rândul voluntarilor lor.

În cel de-al doile grup dedicate metodelor de educație non-formală, cursul a început prin clarificarea conceptului de învățare nonformală, modelul competențelor, modelul învățării experiențiale și facilitarea procesului de învățare, precum și aspecte legate de stilurile de învățare și cum influentează acestea procesul de educație non-formală. Participanții au avut apoi posibilitatea de a crea, împreună cu formatorii un puzzle de metode de educație non-formală, înțelegând astfel multitudinea de metode pe care le au la dispoziție în lucrul cu voluntarii, dar și criteriile prin care vor alege o metodă sau alta în funcție de obiectivele pe care și le propun sau de nevoia de învățare a grupului de voluntari. Cea de-a doua zi a fost dedicată explorării metodei Biblioteca Vie, ce promovează respectful pentru drepturile omului și demnitatea umană. Bibliotecarii au înțeles etapele importante ale metodei, rolurile persoanelor implicate și instrumentele necesare, punând apoi în scenă chiar ei o bibliotecă vie, în care unii au jucat rolul cărților vii, alții au fost cititori, iar o parte din ei au jucat rolul cel mai familiar lor, acela de bibliotecar. Procesul de învățare a fost suținut prin material video și extrase din Ghidul  Biblioteca Vie dezvoltat și oferit cu generozitate nouă de Asociația ART Fusion.

Ultima zi de curs s-a concentrate pe metoda Teatru Forum, de asemenea promovată în Romania de Asociația ART Fusion, care a putut să ofere tuturor bibliotecarilor prezenți broșuri de prezentare a metodei și o curricula pentru o piesă de teatru forum, materiale extrem de utile și apreciate, având în vedere dorința puternică a bibliotecilor din proiect de a utiliza această metodă în programele lor de voluntariat. Sesiunile de formare s-au concentrat pe întelegerea istoricului și fluxului acestei metode, facilitate în mod grafic, pe realizarea unor exerciții preluate din arta teatrala, în vederea pregătirii pentru experimentarea metodei ( de la încălzire fizică, la exerciții de încredere, exerciții de muncă în parteneriat, exerciții de imaginație și memorie), iar apoi pe identificarea unei situașii ipotetice de opresiune și crearea unei mini-piese de teatru forum în jurul acestei situații. În procesarea ulterioară a acestei experiențe reale de învățare, formatorii au punctat rolurile din cadrul piesei de teatru, aspectele de finețe care trebuie luate în calcul, înțelegerea cauzelor opresiuni și necesitatea pregătirii în amănunt a unei astfel de piese, pentru a genera rezultatele așteptate.

În încheierea celor două cursuri de formare, cele 2 grupuri de bibliotecari s-au reunit, coordonatorul proiectului Raftul cu inițiativă oferindu-le tuturor o serie de materiale suport relevante pentru cele 2 tematici, tricouri personalizate cu însemnele proiectului , dar și o Trusă de creativitate, plină cu materiale interactive, jocuri, seturi de carduri și metode de educație-nonformală, pe care să le folosească la rândul lor cu voluntarii, pentru a le stimula creativitatea și ideile de viitoare proiecte cu și pentru bibliotecă.

Leave a Reply

Required fields are marked *.


Top